Nota kajian 2000:-
“ Ia seakan-akan berkata
satu untuk berhubung dengan kerohanian adalah melalui deria Walaupun kebiasaanya
deria di anggap satu fakulti yang lebih rendah dengan cara mereka katakan lebih
dekat dengan suci atau kerohanian. Kerana ragam kegemaran kita selalu di cemari
oleh elah mereka dan kesambungan terus ke dunia nyata seperti di cipta oleh
Maha Pencipta. Mungkin sebagai perhargaan yang ikhlas seperti di dunia ini,
mereka boleh di katakan mereka wujud, dengan rasa berterima kasih dengan sejenis
doa. Adakah anda percaya? atau mungkin apa yang anda lihat sebagai sambungan
antara pencium Oud dan Kerohanian”.
“Dengan hati dan jiwa, ini
adalah satu kebenaran, yang betul-betul saya percayai, Allah telah di permudahan
perjalanan kerohanian yang paling fasih. Terjawab segala persoalan bermain di
fikiran kita, telah menjadi satu amalan tradisi kerohanian kita, pewangi
mungkin di anggap cuma bahan tetapi ianya membawa makna yang cukup besar pada
pemakainya, mula menganggap ianya satu cara tindakkan ibadah”.
“Nabi Muhammad
(Selawat,keamanan dan keberkatan keatasnya) pernah berkata, “kekasih dari dunia
adalah wanita, minyak wangi dan cahaya mata di dalam solat”. Jika kita mengkaji
kenyataan itu dengan teliti, kita dengan cepat menyedari satu-satu pekara iaitu
Bahan. Dia benar mencintai dari dunia adalah minyak wangi, wanita, rakan-rakan,
sahabat dan orang-orang adalah kerohanian serta fizikal. Dan solat sesuatu
tindakkan yang wajib, bukan perkara yang ketara, jadi minyak wangi adalah milik
duniawi paling kerohanian sebagai seseorang manusia, ramai yang menyukainya”.
Terjumpa fail antara
nota-nota kajian ini yang terperap di dalam scandisk semenjak tahun 2000 lagi,
di antara fail kajian anti-kulat, kulat yang di anggap sebagai pencetus
pembentukkan gaharu. Jika fail-fail ini tersimpan dalam bentuk tulisan di
kertas A4 telah pasti menjadi abu, memang tidak gemar lihat benda-benda
berselerak akan di buang dan akan di bakar kertas-kertas yang tidak di anggap
penting.
Kini daripada nota-nota
daripada fail lama ini, ilmuannya masih berharga boleh di turun naik di blog
gaharu terbaru ini. Sekurang-kurangnya dapat di kongsi ilmuan kegaharuan
sekadar ini pada masih tercari-cari ilmu serta yang baru berjinak-jinak di
bidang gaharu teknologi. Yang bijak pandai memang tidak memandang ilmuan usang
begini, tetapi kita yang masih rebung, masih banyak tidak mengetahui apa-apa
setiap maklumat walau di dapati secara lisan ianya amat berharga.
Pelbagai-bagai kulat sering
di gunakan bagi mendorong oleoresin / gaharu dalam pokok Aquilaria spp ini.
Kajian ini di jalankan untuk menilai penilaian kulat dalam pembentukkan
oleoresin /gaharu dari masa kesemasa. Perubahan warna akan berlaku dalam
keadaan panjang dan keamatan cahaya, perubahan warna yang terhasil akan di
nilai selepas tiga bulan dan enam bulan dari tempuh inokulasian. Sample kayu
akan di perhatikan melalui mikroskopik dan di kelaskan kebeberapa kumpulan
keamatan cahaya, panjang warna di ukur membujur.
Tempoh selepas inokulasian
menjejaskan perubahan warna:- sample enam bulan (1.70cm) mempunyai zon yang
amat luas jika di bandingkan sample tiga bulan (1,17cm). Apabila mengukur perubahan
keamatan warna itu penghubungan dengan masa nampak jelas, di lihat melalui imej
digital mikroskop mendedahkan sample kayu yang di ambil selepas enam bulan muncul
menjadi 1.8cm lebih berwarna gelap daripada sample selepas tiga bulan.
Kesimpulannya jangka masa
dan bukan di uji mana-mana spesis kulat penyebab, ianya mempunyai kesan yang
besar serta panjang dalam perubahan warna intersity, kromatografi gas/
spektometri jisim (GCMS) analisis. Daripada sample enam bulan mampu
menghasilkan beberapa sabatian gaharu seperti Benzylacetope. Anisylacetone,
guaine dan palustrol, ini menunjukan bahawa kulat-kulat di uij mempunyai
keupayaan mendorong pembentukan gaharu pada genus Aquilaria spp.
Agarwood, Eaglewood,
Eloeswood, oudh, Agar, Gaach agar, Agaru, Chenxiang, Cham Heong, Tram huong,
Jinko, Kyara, Agilawood, A-ga-ru, Sashi, Ghara, Akil, Mai ketsana, Thit mhwae,
Walla patta dan gaharu ianya adalah oleoresin, minyak, damar, teras, kayu
lampung atau gubal terhasil melalui patologi / bukan patologi, aktiviti
anti-mikrod atau di sebabkan oleh cedera atau di cederakan, yang telah di
jangkitan kulat di perolehi pada spesis gaharu Famili Thymalaecceae (Genus
Aquilaria spp) di hutan tropika di Asia Tenggara.
Sejarah:- Pada abad ke-16,
Portugis, yang telah aktif pedagangan Oud di Goa, Melaka dan Macau, di
sesuaikan perkataan agaru untuk pao d'Aguila, atau "kayu helang",
selanjutnya, sekurang-kurangnya mempunyai makna dalam bahasa Portugis, walaupun
tidak ada hubungan antara helang dan Oud”. Bahasa Arab memanggil Oud” di
negara-negara eropah memanggil aloeswood atau agarwood, nama-nama panggilan ini
dapat di taksirkan ada hubungan amat jelas ianya berasal daripada bahasa
Sanskrit.
Sukar bagi mendapatkan Gred
Oud terbaik, warna hampir kehitaman, padat serta berat. Kebiasaannya. Oud di
temui dalam berkeadaan ringan, erti kata, gaharu yang berkurangan resin. Bagi
penilaian untuk menentukan kualiti Oud, menguji dengan cara membakar, kita
dapat pastikan cara api membara serta bauannya. Minyak Oud boleh di uji melalui
menyentuh sedikit pada lidah dan rasa pahit bagi menilaikan berkualiti atau
tidak. Ahli-ahli sejarah tidak pasti ada tarikh tepat atau tidak pasti bila
pedagangan Oud pertama sampai serta telah berada di Timur Tengah.
Daripada artikal lama
beberapa nota-nota rujukan gaharu daripada ahli sejarah China, Friedrich Hirth
dan WW Rockhil yang bertarikh seawall SM abad ke-10 menulis tentang perdagangan
gaharu. Perdagangan gaharu bermula di zaman King Solomon dari kerajaan Sabaea
di selatan tanah Arab dengan pedagang di Malabar barat persisiran pantai India.
Sudah berabad-abad
perdagangan gaharu bermula di semenanjung Arab, pantai Malabar dan China
melalui lautan Hindi sebagai pedagangan maritim. Pada masa ini, kemenyan dan
Mur dari oman dan dari Hadhramaut di selatan Saudi telah di niagakan di Timur
Jauh, ianya menjadi Oud satu perdagangan timbal balik. Laporan ini di tulis
oleh para pedagang China dan Arab.
Bermula daripada Disnasti
Han (206 BC-220 AD) Cina memainkan peranan utama perdagangan Oud, setelah
adunan minyak wangi Imperial di gunakan bersama-sama dengan bunga cengkih,
kasturi, minyak costus-akar dan kapur barus. Kedua kaum India dan China
menamakan kayu ketumpatan ini, memanggil cb’en Hsiang “kemenyan tenggelam di
dalam air”, Oud-Oud di pasarkan mengikit gred, ianya mempunyai 20 gred dengan
perbezaan nilai jualan.
Sebagai memenuhi
pertambahan permintaan Oud secara domestic dan permintaan antarabangsa, para
peniaga Cina mula memasuki Annam Vietnam
mencari sumber pokok-pokok berkualiti yang banyak di temui di sana.
Sebagai sumber bekalan baru untuk membolehkan mereka menjadi pemborong, sebagai
orang tengah, sehingga ke ketika ini mereka masih mengekalkan kedudukan ini
terkenal di seluruh dunia.
Seawal 350 tahun para
pedagang Arab telah membina penempatan perniagaan di pinggir Canton. Catatan
daripada seorang pengembara Cina bernama Fa-Hien berkata, pedagang Arab dari
Hadhramaut dan dari Oman yang menetap di Ceylon memperolehi kekayaan hanya
sebagai pedagang Oud. Para ahli geografi dari Yunani Cosmas Indicopleuster
menulis, perdagangan dan penghantaran Oud terbesar antara China- Ceylon dan
penghantaran ke Timur Jauh.
Laluan daripada Teluk Arab
ke Maldives, Kepulauan Nicobar dan kamudian ke Canton melalui Selat Melaka ke
Lautan China Selatan adalah laluan sama, perlayaran pergi balik memakan masa
selama dua tahun. Ianya terpaksa pula menunggu angin bermusin, masalah Kastam
dan kerumitan menjalankan perniagaan di Negara China. Pedagang Arab dan Parsi
di Canton membuat papan permainan yang di ukir daripada kayu Oud yang berbau
wangi, kadang-kadang peralatan permainan di perbuat daripada tanduk badak dan
gading gajah, tetapi banyak di temui peralatan permainan ukiran daripada kayu
Oud.
Dari abad 12 hingga abad
ke-13 mengenai paduan perdagangan laut antara Arab-Cina di tulis oleh seorang
pegawai Chau Ju-Kua di wilayah selantan China Kwangtung pada abad ke-13. Dalam
teks tersebut menyebut carian mendapatkan Oud telah di pergiatkan menitik berat
pada mengumpulkan dari kepulauan Hainan, bahagian Vietnam, di semenanjung Tanah
Melayu, Kemboja, kepulauan Sumatera dan Jawa.
Wangian Oud telah menjadi
suatu adat sebagai satu amalan sunnah bagi umat Islam umumnya bangsa Arab
daripada bangun, mandi dan minyak wangian serta asap Oud, sebelum pergi masjid
untuk solat serta upacara keagamaan dan majlis-majlis keraian. Ianya merupakan
Produk Ekonomi di semenjung Tanah Melayu menyifatkan Oud dari segi saintifik ia
merupakan resin aromatic deposit terdapat di spesis tertentu pokok Aquilaria
spp terutamanya Aquilaria Malaccensis, salah satu spesis popular namanya,
mengimbas kembali ketika pedagangan Oud berpusat di Melaka di era penjajahan
di kuasai oleh Portugis.
Di sini amat jelas bahawa
resin yang di hasilkan oleh pokok ini amat berharga, ia merebak menyebarkan
penyakit. Bahagian-bahagian yang berpenyakit dari pokok ini di ambil oleh
pencari gaharu di jadikan produk pedagangan termahal yang di kenali sebagai
Oud. walaupun di hasilkan secara tindak balas imun daripada kulat (Phialophora
Parasitica) yang menyerang pokok ini setelah pokok tercedera dan berlaku
bertahun-tahun lamanya.
Saya copy paste daripada
nota kajian saya mengenal apa itu Oud atau gaharu, minyak gaharu yang di
idam-idamkan di panggil Oudh, bagaimana kegilaan pencium aroma pada Oud dan
sedikit sejarah bermula pedagangan gaharu di asia, semuga dengan sedikit ilmuan ini dapat di kongsi. TQ.
No comments:
Post a Comment