Tuesday, 26 November 2019

Aroma, Oudh dan Sejarah.


Nota kajian 2000:-
“ Ia seakan-akan berkata satu untuk berhubung dengan kerohanian adalah melalui deria Walaupun kebiasaanya deria di anggap satu fakulti yang lebih rendah dengan cara mereka katakan lebih dekat dengan suci atau kerohanian. Kerana ragam kegemaran kita selalu di cemari oleh elah mereka dan kesambungan terus ke dunia nyata seperti di cipta oleh Maha Pencipta. Mungkin sebagai perhargaan yang ikhlas seperti di dunia ini, mereka boleh di katakan mereka wujud, dengan rasa berterima kasih dengan sejenis doa. Adakah anda percaya? atau mungkin apa yang anda lihat sebagai sambungan antara pencium Oud dan Kerohanian”.




“Dengan hati dan jiwa, ini adalah satu kebenaran, yang betul-betul saya percayai, Allah telah di permudahan perjalanan kerohanian yang paling fasih. Terjawab segala persoalan bermain di fikiran kita, telah menjadi satu amalan tradisi kerohanian kita, pewangi mungkin di anggap cuma bahan tetapi ianya membawa makna yang cukup besar pada pemakainya, mula menganggap ianya satu cara tindakkan ibadah”.


“Nabi Muhammad (Selawat,keamanan dan keberkatan keatasnya) pernah berkata, “kekasih dari dunia adalah wanita, minyak wangi dan cahaya mata di dalam solat”. Jika kita mengkaji kenyataan itu dengan teliti, kita dengan cepat menyedari satu-satu pekara iaitu Bahan. Dia benar mencintai dari dunia adalah minyak wangi, wanita, rakan-rakan, sahabat dan orang-orang adalah kerohanian serta fizikal. Dan solat sesuatu tindakkan yang wajib, bukan perkara yang ketara, jadi minyak wangi adalah milik duniawi paling kerohanian sebagai seseorang manusia, ramai yang menyukainya”.


Terjumpa fail antara nota-nota kajian ini yang terperap di dalam scandisk semenjak tahun 2000 lagi, di antara fail kajian anti-kulat, kulat yang di anggap sebagai pencetus pembentukkan gaharu. Jika fail-fail ini tersimpan dalam bentuk tulisan di kertas A4 telah pasti menjadi abu, memang tidak gemar lihat benda-benda berselerak akan di buang dan akan di bakar kertas-kertas yang tidak di anggap penting.

Kini daripada nota-nota daripada fail lama ini, ilmuannya masih berharga boleh di turun naik di blog gaharu terbaru ini. Sekurang-kurangnya dapat di kongsi ilmuan kegaharuan sekadar ini pada masih tercari-cari ilmu serta yang baru berjinak-jinak di bidang gaharu teknologi. Yang bijak pandai memang tidak memandang ilmuan usang begini, tetapi kita yang masih rebung, masih banyak tidak mengetahui apa-apa setiap maklumat walau di dapati secara lisan ianya amat berharga.




Pelbagai-bagai kulat sering di gunakan bagi mendorong oleoresin / gaharu dalam pokok Aquilaria spp ini. Kajian ini di jalankan untuk menilai penilaian kulat dalam pembentukkan oleoresin /gaharu dari masa kesemasa. Perubahan warna akan berlaku dalam keadaan panjang dan keamatan cahaya, perubahan warna yang terhasil akan di nilai selepas tiga bulan dan enam bulan dari tempuh inokulasian. Sample kayu akan di perhatikan melalui mikroskopik dan di kelaskan kebeberapa kumpulan keamatan cahaya, panjang warna di ukur membujur.



Tempoh selepas inokulasian menjejaskan perubahan warna:- sample enam bulan (1.70cm) mempunyai zon yang amat luas jika di bandingkan sample tiga bulan (1,17cm). Apabila mengukur perubahan keamatan warna itu penghubungan dengan masa nampak jelas, di lihat melalui imej digital mikroskop mendedahkan sample kayu yang di ambil selepas enam bulan muncul menjadi 1.8cm lebih berwarna gelap daripada sample selepas tiga bulan.


Kesimpulannya jangka masa dan bukan di uji mana-mana spesis kulat penyebab, ianya mempunyai kesan yang besar serta panjang dalam perubahan warna intersity, kromatografi gas/ spektometri jisim (GCMS) analisis. Daripada sample enam bulan mampu menghasilkan beberapa sabatian gaharu seperti Benzylacetope. Anisylacetone, guaine dan palustrol, ini menunjukan bahawa kulat-kulat di uij mempunyai keupayaan mendorong pembentukan gaharu pada genus Aquilaria spp.

Agarwood, Eaglewood, Eloeswood, oudh, Agar, Gaach agar, Agaru, Chenxiang, Cham Heong, Tram huong, Jinko, Kyara, Agilawood, A-ga-ru, Sashi, Ghara, Akil, Mai ketsana, Thit mhwae, Walla patta dan gaharu ianya adalah oleoresin, minyak, damar, teras, kayu lampung atau gubal terhasil melalui patologi / bukan patologi, aktiviti anti-mikrod atau di sebabkan oleh cedera atau di cederakan, yang telah di jangkitan kulat di perolehi pada spesis gaharu Famili Thymalaecceae (Genus Aquilaria spp) di hutan tropika di Asia Tenggara.




Sejarah:- Pada abad ke-16, Portugis, yang telah aktif pedagangan Oud di Goa, Melaka dan Macau, di sesuaikan perkataan agaru untuk pao d'Aguila, atau "kayu helang", selanjutnya, sekurang-kurangnya mempunyai makna dalam bahasa Portugis, walaupun tidak ada hubungan antara helang dan Oud”. Bahasa Arab memanggil Oud” di negara-negara eropah memanggil aloeswood atau agarwood, nama-nama panggilan ini dapat di taksirkan ada hubungan amat jelas ianya berasal daripada bahasa Sanskrit.

Sukar bagi mendapatkan Gred Oud terbaik, warna hampir kehitaman, padat serta berat. Kebiasaannya. Oud di temui dalam berkeadaan ringan, erti kata, gaharu yang berkurangan resin. Bagi penilaian untuk menentukan kualiti Oud, menguji dengan cara membakar, kita dapat pastikan cara api membara serta bauannya. Minyak Oud boleh di uji melalui menyentuh sedikit pada lidah dan rasa pahit bagi menilaikan berkualiti atau tidak. Ahli-ahli sejarah tidak pasti ada tarikh tepat atau tidak pasti bila pedagangan Oud pertama sampai serta telah berada di Timur Tengah.


Daripada artikal lama beberapa nota-nota rujukan gaharu daripada ahli sejarah China, Friedrich Hirth dan WW Rockhil yang bertarikh seawall SM abad ke-10 menulis tentang perdagangan gaharu. Perdagangan gaharu bermula di zaman King Solomon dari kerajaan Sabaea di selatan tanah Arab dengan pedagang di Malabar barat persisiran pantai India.

Sudah berabad-abad perdagangan gaharu bermula di semenanjung Arab, pantai Malabar dan China melalui lautan Hindi sebagai pedagangan maritim. Pada masa ini, kemenyan dan Mur dari oman dan dari Hadhramaut di selatan Saudi telah di niagakan di Timur Jauh, ianya menjadi Oud satu perdagangan timbal balik. Laporan ini di tulis oleh para pedagang China dan Arab.



Bermula daripada Disnasti Han (206 BC-220 AD) Cina memainkan peranan utama perdagangan Oud, setelah adunan minyak wangi Imperial di gunakan bersama-sama dengan bunga cengkih, kasturi, minyak costus-akar dan kapur barus. Kedua kaum India dan China menamakan kayu ketumpatan ini, memanggil cb’en Hsiang “kemenyan tenggelam di dalam air”, Oud-Oud di pasarkan mengikit gred, ianya mempunyai 20 gred dengan perbezaan nilai jualan.


Sebagai memenuhi pertambahan permintaan Oud secara domestic dan permintaan antarabangsa, para peniaga Cina mula memasuki Annam Vietnam  mencari sumber pokok-pokok berkualiti yang banyak di temui di sana. Sebagai sumber bekalan baru untuk membolehkan mereka menjadi pemborong, sebagai orang tengah, sehingga ke ketika ini mereka masih mengekalkan kedudukan ini terkenal di seluruh dunia.


Seawal 350 tahun para pedagang Arab telah membina penempatan perniagaan di pinggir Canton. Catatan daripada seorang pengembara Cina bernama Fa-Hien berkata, pedagang Arab dari Hadhramaut dan dari Oman yang menetap di Ceylon memperolehi kekayaan hanya sebagai pedagang Oud. Para ahli geografi dari Yunani Cosmas Indicopleuster menulis, perdagangan dan penghantaran Oud terbesar antara China- Ceylon dan penghantaran ke Timur Jauh.


Laluan daripada Teluk Arab ke Maldives, Kepulauan Nicobar dan kamudian ke Canton melalui Selat Melaka ke Lautan China Selatan adalah laluan sama, perlayaran pergi balik memakan masa selama dua tahun. Ianya terpaksa pula menunggu angin bermusin, masalah Kastam dan kerumitan menjalankan perniagaan di Negara China. Pedagang Arab dan Parsi di Canton membuat papan permainan yang di ukir daripada kayu Oud yang berbau wangi, kadang-kadang peralatan permainan di perbuat daripada tanduk badak dan gading gajah, tetapi banyak di temui peralatan permainan ukiran daripada kayu Oud.


Dari abad 12 hingga abad ke-13 mengenai paduan perdagangan laut antara Arab-Cina di tulis oleh seorang pegawai Chau Ju-Kua di wilayah selantan China Kwangtung pada abad ke-13. Dalam teks tersebut menyebut carian mendapatkan Oud telah di pergiatkan menitik berat pada mengumpulkan dari kepulauan Hainan, bahagian Vietnam, di semenanjung Tanah Melayu, Kemboja, kepulauan Sumatera dan Jawa.

Wangian Oud telah menjadi suatu adat sebagai satu amalan sunnah bagi umat Islam umumnya bangsa Arab daripada bangun, mandi dan minyak wangian serta asap Oud, sebelum pergi masjid untuk solat serta upacara keagamaan dan majlis-majlis keraian. Ianya merupakan Produk Ekonomi di semenjung Tanah Melayu menyifatkan Oud dari segi saintifik ia merupakan resin aromatic deposit terdapat di spesis tertentu pokok Aquilaria spp terutamanya Aquilaria Malaccensis, salah satu spesis popular namanya, mengimbas kembali ketika pedagangan Oud berpusat di Melaka di era penjajahan di kuasai oleh Portugis.


Di sini amat jelas bahawa resin yang di hasilkan oleh pokok ini amat berharga, ia merebak menyebarkan penyakit. Bahagian-bahagian yang berpenyakit dari pokok ini di ambil oleh pencari gaharu di jadikan produk pedagangan termahal yang di kenali sebagai Oud. walaupun di hasilkan secara tindak balas imun daripada kulat (Phialophora Parasitica) yang menyerang pokok ini setelah pokok tercedera dan berlaku bertahun-tahun lamanya. 

Saya copy paste daripada nota kajian saya mengenal apa itu Oud atau gaharu, minyak gaharu yang di idam-idamkan di panggil Oudh, bagaimana kegilaan pencium aroma pada Oud dan sedikit sejarah bermula pedagangan gaharu di asia, semuga dengan sedikit ilmuan ini dapat di kongsi. TQ.

No comments:

Post a Comment